Д.Ганхуяг: УИХ-ын гишүүн хэлсэн үгэндээ хариуцлага хүлээхгүй гэдгээр би жийрэг хийхгүй
-Энэ парламентын бүрэн эрхийн хугацаа дуусах дөхөж байна. Үүнээс урьтаж ямар ажлуудыг хийхээр төлөвлөн ажиллаж байгаа вэ?
-Энэ парламентын сүүлчийн чуулган үргэлжилж байна. Хаалтаас өмнө газрын харилцааны тухай хоёр хуулийн төсөл батлуулахаар өргөн барьсан. Одоо УИХ-аар хэлэлцэж байгаа. Эхнийх нь Монгол Улсын иргэнд газар өмчлүүлэх хугацааг сунгах тухай. Одоо үйлчилж байгаа хууль нь 2013 оны тавдугаар сарын 1-нд дуусна. Тэгэхээр энэ хугацааг таван жилээр сунгаж 2018 оны тавдугаар сарын 1-нд дуусах болгож хуульчилж өгсөн. Уг нь 2000-2004 онд Газрын тухай багц хууль батлагдсан байдаг. Тэгэхэд өрхөд газар өмчлүүлнэ гээд заачихсан байгаа. Яг өрх гэхээр араасаа асуудал дагуулдаг юм билээ. Өрх гэж аав, ээжийг нь хэлэх үү, насанд хүрсэн үр хүүхдийг нь хэлэх үү гэх мэтээр асуудал гардаг. Үүнийг нь 2008 онд өөрчилж Монгол Улсын иргэнд гэж өөрчилж өгсөн. Ер нь иргэн бүрт газар өмчлүүлэх гэдэг АН-ын олон жилийн хүсэл байсан. Манай улсын иргэн бүр газар өмчиллөө гэхэд нийт нутаг дэвсгэрийн хоёр хувьд хүрэхтэй үгүйтэй газрыг л хүмүүс эзэмших болно. Хууль гарч иргэд газар эзэмшиж эхэлснээс хойш нийт хүн амын есөн хувь нь газар эзэмших эрх авсан байгаа юм. Харин хот, хөдөөгөөр нь зааглаж харвал судалгаанаас орон нутагт иргэд газраа өмчилж авах байдал нь түлхүү ажиглагдаж байна.
-Уг нь нийслэлчүүд л газраа хуулийн дагуу эзэмшдэг юм биш үү?
-Гол шалтгаан нь аймаг, сумын төвд цахилгаан л байвал одоохондоо өөр дэд бүтэц шаардлагүй байгаатай холбоотой. Тэгэхээр газраа өмчилж аваад дээр нь байшин барихад л тухайн иргэн үл хөдлөх хөрөнгөтэй болж байгаа юм. Харин хотод яагаад газар эзэмших байдал бага байна гэхээр дэд бүтэцтэй газар нь хүн бүрт хүрээгүй. Нөгөө талаас дэд бүтэцтэй болмогц эрх мэдэлтэй хүмүүс нь хашиж аваад, дамлан зардагтай холбоотой. Уг нь нийслэлийн гэр хорооллын хэмжээнд 200 гаруй мянган өрх амьдардаг. Үүний 80 орчим хувь нь ямар ч дэд бүтцэд холбогдоогүй байгаа. Ер нь бол газрыг иргэдээр дамжуулж эдийн засгийн эргэлтэд оруулах, бодлогыг дэлхий нийтэд баримталдаг. Газар хувьчлахад олон асуудал гардаг. Улсын газрын сан, газар зохион байгуулалтын төлөвлөлт, хот төлөвлөлтийн бодлогын хэрэгжилтийг жил бүр Засгийн газар хэлэлцэж төлөвлөлтөө шинэчлэх ёстой. Үүнтэй уялдуулан нэн тэргүүнд нийслэлийн гэр хорооллын дэд бүтцийн асуудлыг шийдэх байна. Гэтэл өнөөг хүртэлх хугацаанд эдгээр төлөвлөлтөөс хотжилт, шилжилт хөдөлгөөн түрүүлж ирлээ. Энэ нь бараг төлөвлөлтгүйгээр хот байгуулж байна гэсэн үг.
-Та тусгай хамгаалалттай газраас газар чөлөөлүүлэх тухай асуудал хөндсөн. Яг ямар учиртай юм бэ?
-Тусгай хамгаалалттай бүсээс 300 га газар чөлөөлүүлэх тухай асуудал байгаа. Туул өртөө, Тэрэлжийн төв суурингийн тухай юм. Энэ өртөө, суурины иргэд 1950-иад оноос хойш тус газарт амьдарч байгаа. Тэгэхээр тус газрыг тухайн нутгийн иргэдэд нь өмчлүүлчих хэрэгтэй. Ингэхдээ шинээр нүүж очиж байгаа иргэдийг нь энэ асуудалд хамруулаагүй. Хамгийн гол нь ярьж байгаа газрыг тойроод эрх мэдэл бүхий хүмүүс хашаа хатгаж хаус байшингаа бариад суурьшчихсан байна. Тэгэхээр тэнд олон жил ажиллаж, амьдарсан хүмүүс газраа өмчлөх нь зүйтэй юм гэж үзсэн. Тэгээд ч тухайн тусгай хамгаалалттай газрыг оршин суугч иргэдэд өгөөд тэднээр хамгаалуулсан дээр. Тэгэхгүй бол тус сууринг эрх мэдэлтнүүд бас л өмчилж, дээр нь элдвийг барьж, эвдэж сүйтгэх магадлалтай шүү дээ. Энэ бол зохистой хамгаалалт юм.
-Сонгуулиас өмнө таны хувьд шийдэх ажил ийм байгаа юм байна. Харин сонгууль дөхөх тусам УИХ-ын түвшинд улстөржилт ихэслээ. Сая л гэхэд Ц.Нямдорж сайдыг огцруулах тухай асуудал хөндөгдөж МАН-ынхан хамгаалж үлдлээ...
-Олонхи асуудлыг хамгаалж гарлаа. Олон түмэн нөхцөл байдлыг ажсан байх. Ер нь манайд нэг хүнд үзүүлэлттэй асуудал байсаар байна. Энэ нь хууль хэрэгжилт хангалтгүй байгаа байдал. Хуулийг хэн хэрэгжүүлэх ёстой вэ гэвэл төрд ажиллагсад. Энд шүүхээр хуулийн хариуцлага хүлээлгэх, нөгөө дэх нь УИХ, Засгийн газар улс төрийн албан тушаалтнуудтай хариуцлага тооцох гэсэн хоёр хувилбар бий. Манайд үнэндээ улс төрийн хариуцлагыг тооцох боломж алга гэдгийг сая харлаа. МАН-ыг засгийн эрх барьж байгаа цагт шүү дээ. Уг нь бол нам гэдэг төрд оролцогч байгууллага.
Түүнээс эрх баригч л бол төрийн хуулийн дээгүүр үйл ажиллагаа явуулж болно гэсэн үг биш юм. Үүн дээр нэг зааг, ялгаа гарах ёстой. УИХ-ын гишүүн намаас гарсан шийдвэрийг үргэлж дагахгүй байж болдог. Тэр нь хууль тогтоож, хэрэгжүүлдэг УИХ-ын гишүүн улс орны болон нийт иргэдийн нийтлэг эрх ашгийн тухай асуудал дээр заавал намын шийдвэрийг дагахгүй байж болно гэсэн Үндсэн хууль, УИХ-ын тухай хуулийн заалтыг дагах явдал. Ингэснээр тухайн намын бүтцийн шийдвэр хуульд нийцэх боломж бүрддэг. Хуулийн дээр нам гарчихаад байна гэдэг яриа ч зогсох учиртай. Үүнийг баримтлахгүй бол яваандаа нам ёс зүйгүй, авлига авдаг хүмүүсийн орогнодог, хамгаалдаг байгууллага болох нь.
-Та бүхэн огцруулах кноп дарахдаа Ц.Нямдорж сайдын суудалд ажил хийдэг хүн тавья гэсэн үүднээс асуудалд хандсан гэж байгаа. Харин ажил хийхгүй байна гэж АН-ынхныг хэлээд байсан хүн суудалдаа үлдчихлээ. Одоо яах вэ?
-Ц.Нямдорж сайдыг огцруулах асуудлыг манай нам хөндөөгүй. Өөрийнх нь намын гишүүд уг асуудлыг өргөн барьсан. Өргөн барьсан үндэслэлд нь ёс зүй болон улс төрийн хариуцлага тооцох ёстой гэсэн товчхон мэдээлэл дурдагдсан байсан. Тэгээд АН-ынхан олон удаа ярьж үзээд сайд хүн оногдсон ажлаа хийхгүй байна. Улстөржүүлж, иргэний ухаалаг үнэмлэхийн ажлыг урагшлуулахгүй байна гэсэн ойлголтыг авсан. Ер нь сонгуулийн булхай луйврыг хийдэг асуудал цэглэгдэх цаг нь болсон. Энэ булхай луйвар бол сонгуулийн насны 1.8 сая иргэний сонгох эрхэнд халдаж байгаа явдал. Бүр цаашилбал төрийн эсрэг гэмт хэрэг юм. Энэ үндэслэлээр л асуудалд хандсан. 2008 оны сонгуулийн өмнөх өдөр сонгуулийн баахан үнэмлэх тараасан. Тэр нь хууль зөрчсөн, буруу үйл ажиллагаа гэдгийг бүх шатны шүүх тогтоосон. Тэгвэл одоо сонгуулийг шударга явуулах ажлыг хурдасгах, бэлтгэлийг хангах шаардлагатай байтал, элдэв янзын шаардлага тавих юм. Ийм асуудал гаргаж болохгүй л дээ. Бүүр Засгийн газрын агентлаг Бүртгэлийн газрын бүтцийг өөрчилнө гэж ярьж байх жишээтэй. Үүнийхээ оронд сонгуулийг шударга явуулах бэлтгэл хангах үүрэгт ажлаа хэрэгжүүлэх нь чухал байна.
-Энэ асуудлыг хэлэлцэх үеэр таныг "Хэвлэлийн дайсан" гэж хэсэг цоллолоо. Энэ тал дээр таны байр суурь?
-Би үүнийг ерөөсөө ойлгоогүй. Цаанаа шалтаг шалтгаан байсан болов уу л гэж харж байна. УИХ-ын чуулган дээр Ц.Нямдорж сайдаас асуусан асуулт, хэлсэн үг гэж байгаа. Үүнээс болж "Өдрийн шуудан" сониноос "Хэвлэлийн дайсан" гэсэн мэдэгдэл гаргасан байна лээ. Тэр мэдэгдэлтэй нь миний хэлсэн үг, иэлрхийлсэн байр суурь утга агуулга, зарчмын хувьд огт нийцэхгүй байгаа. Ер нь бол гүтгэлэг болсон. Яг тэгэхэд би "Ц.Нямдорж сайдаа. Эрх бариад эвтэй найртай байхдаа хууль зөрчөөд нэгнээ хамгаалах юм. Харин хагарч бутраад, салж сарних болбол чиний но-г илрүүлнэ гэсэн мэдээлэл гарах юм. Тухайлбал "Өдрийн шуудан" сонин дээр "Аалзны тор" гэсэн мэдээлэл гарсан байна. Үүнд танай намаас гарч байгаа гишүүдийг дурджээ. Эвтэй байх даа хэргийг нь олж хараагүй байж салж явахаар нь гаргаж байгаа нь Эрүүгийн хуулийн хэргийг нуун дарагдуулснаар хэргийн хамсаатан болно гэдэгтэй утга нэг болчих гээд байна. Үүнийг юу гэж харж байгаа вэ" гэж л асуусан. Түүнээс биш тэр нийтлэлийг нь буруу зөв гэж огт хэлээгүй. Ерөнхий сайд ч үүнд "Манай намыг ингэж хагалан бутаргаад байгаа юм" гэж хариулж байна лээ. Тэгэхэд нь би танай намын улстөрчдийн сонин гэдэг юм билээ гэж хэлсэн. Ийм л юм болсон.
-Та хариу мэдэгдэлдээ "Намайг хэд хэдэн удаа гүтгэсэн" гэсэн байна лээ?
-Ер нь үүнээс өмнө намайг хэд хэдэн удаа үндэслэлгүйгээр гүтгэсэн. Хэвлэл мэдээллийн байгууллага намыг, улстөрчийг хамгаалдаг болжээ, өнөөдөр. Гэхдээ үүнийг дурдсанаараа бүх хэвлэлийг хамруулж хэлсэнгүй. Зарим хэвлэлийнхэн ийм араншин гаргаад байгаа. Ийм байж болохгүй л дээ. Энэ байдал сайжрах байх гэж бодож байгаа. Яахав намайг доромжилж болно. Олон янзаар бичих юм даа. Японы "Өвсний үндэс" хөтөлбөрийн мөнгийг идэж уудаг л гэнэ. Яг үнэндээ улс хоорондын ийм хөтөлбөрийн мөнгийг зайдлах, зувчуулах ямар ч боломж байхгүй. Надад ч тийм шаардлага алга. Энэ тухай Япон хүн сонсчихоод "Танай хэвлэлийнхэн үнэхээр болоогүй байна аа" гэж байсан. Эцэстээ энэ нь хоёр орны харилцаанд сэв суулгаж болзошгүй юм. Би энэ талаар тухайн хэвлэлд нь хэлж л байсан. Гэтэл өнөөдөр дахиад л ийм байдал гаргалаа.
-УИХ-ын гишүүн хүн чуулганы хуралдаан дээр хэлсэн үгэндээ хариуцлага хүлээхгүй гэсэн заалт бий шүү дээ?
-Үүгээр жийрэг хийх шаардлага надад байхгүй. Засгийн газрын гишүүнээс хуулийн хэрэгжилтийг шаардаж асуухаар "Хэвлэлийн дайсан" болчихно гэж байхгүй. Энэ нь намайг сонгосон сонгогчдын эрхэнд халдаж байна гэсэн үг. Үүнийг хэн ч ойлгоно. Харин ч тэр авлигатай тэмцсэн "Аалзны тор" гэдэг нийтлэлийг дэмжсээр ирсэн. Тэр торны сүлжээг таслах хэрэгтэй, авлигал авсан хүмүүстэй нь хариуцлага тооцох хэрэгтэй. Эвтэйгээр эрх барьж байх үедээ энэ нь ил гарахгүй байсан бол хууль зөрчсөнд тооцогдох учиртай.