С.Бямбацогт: Оюутолгойд 2200 бус Монголын 378 хүн ажиллаж байна
(Нийгмийн толь)- УИХ-ын гишүүн С.Бямбацогттой цаг үеийн сэдвээр ярилцлаа.
-Завсарлагааны хугацаанд ямар ажил хийхээр төлөвлөөд байна вэ?
-Нэн тэргүүнд бичиг цаасаа цэгцэлж дуусгах санаатай. Өнгөрсөн чуулганаар хэлэлцсэн асуудлуудаа эргэн алдаа, оноогоо харж цаашдаа юунд анхаарах ёстой вэ гэдэг бодлогын асуудлууд дээрээ дүгнэлт хийнэ. Энэ ажлаа дуусгаад Бүсийн нэмэгдлийн тухай хууль дээр нэлээд голлож суух юм. Өнөөдөр Монгол Улсын нийгэм эдийн засгийн хөгжлийн алаг цоог байдлыг цэгцлэх хэрэгтэй.
-Маргааш (өнгөрөгч бямба гариг) тойргийн зүг жолоо мушгих гэж байгаа гэл үү?
-Зуны дэлгэр цагаар тойрогтоо хийх ажил их байна. Манай нутагт зуншлага сайхан байгаа. Гэхдээ л өвөл цаг ойртож байна шүү дээ. Иймд санаа амар суух нь тийм ч зохимжтой бус. Тойрогтоо очвол малчдын амьдрал ахуйтай танилцах байдлаар уулзалтууд хийнэ. Үүнээс гадна 1970 оны төгсөгчид нутагтаа үйл ажиллагаа явуулдаг уламжлалтай. Тэр ажил энэ үеэр болох юм. Иймээс үүнд оролцоно. Мөн Ерөнхий сайд Ховд аймагт зочилж, иргэдтэй уулзах юм. Миний зүгээс ч Ерөнхий сайдтай хамт иргэдтэйгээ уулзалтад орох байх.
Түүнчлэн энэ үеэр Ховд их сургуулийн удирдах албан тушаалтныг томилох, бүтэц зохион байгуулалтыг нь өөрчлөх асуудлаар Удирдах зөвлөлийн хурал хуралдана. Үүнд оролцоно. Тиймэрхүү ажлыг зохицуулна гэсэн бодолтой байгаа.
Боломж олдвол нутагтаа хэд хонох санаа байна.
ШОРООТОЙ БӨХ УНАЧИХААД ТУГ ТОЙРНО ГЭЖ БАЙЖ БОЛОХГҮЙ
-Сонгуулийн хуульд яриагаа чиглүүлье. Хоёр нам тохиролцож холимог хувилбар буюу 50:26 дээр тогтлоо. Таны хувьд ямар бодолтой байгаа вэ?
-Надад сонгуулийн хууль сонирхоод байх цаг зав ч алга. Сонирхох ч хүсэл багатай. Тэртэй, тэргүй ямар ч сонгуулийн хууль, ямар ч сонгуулийн тогтолцоо байсан ихийг хийж бүтээсэн, тэр нь үр дүнд хүрсэн эсэх нь л чухал. Үр дүнд хүрсэн зүйл нь ард түмэндээ таалагдаж байна уу, ард түмний амьдрал ахуйг шийдэхэд бодитой хувь нэмэр оруулж байвал тогтолцоо ямар байх нь тийм ч чухал биш. Хэрэв тухайн хүн үнэхээр ихийг хийж бүтээж чадах бол тогтолцооноос үл хамаарч сонгогдох байх аа.
Үнэхээр өөртөө тааруулж, өөрөө сонгогдохын тулд сонгуулийн тогтолцоог өөрчилнө гэдэг асуудал байж болохгүй. Тийм үүднээс надад сонгуулийн тогтолцоо тийм байгаасай, энэ нь ашигтай, ашиггүй гэж бодож байгаа юм алга.
-Гацаанд оруулаад байгаа хоёр асуудал дээр ямар байр суурьтай байгаа вэ. Ардчилсан намын зүгээс 26-д өвдөг шороодсон хүн 50-иар дахин гарах боломжийг нээж буй. МАХН-д ч ашигтай байж болох энэ хувилбарыг ямар учраас эсэргүүцээд байгаа юм бол?
-Шороотой бөх гэж ярьдаг даа. Шороотой бөх уначихаад туг тойрно гэж байж болохгүй. Хүнийхээ хувьд ч 26-д нь орж ялагдчихаад, 50-ын мандатаар УИХ-д орох нь зохимжгүй. Хэнээсээ яаж сонгогдчихоод ямар нүүрээрээ УИХ-д суух юм. Энэ нь асуудалтай биз дээ. Тухайн хүнд боломж олголоо. Тэр боломжийг ашиглаж чадахгүй бол өөртөө л гомдохоос тийм биз дээ. Гэтэл заавал би суух ёстой гэж улайрч зүтгээд 26-д ч орж өвдөг шороодчихоод, 50-иар нь УИХ-д сууна гэдэг ичгэвтэр байх.
Түүнээс гадна Монгол Улсын Үндсэн хуульд “Ард түмний төлөөлөл болсон УИХ-ын гишүүнийг ард түмнээс шууд сонгоно” гэсэн заалт бий. Ард түмнээсээ шууд сонгогдох, ард түмний хүсэл сонирхол УИХ-д шууд орж ирэх боломжийг бүрдүүлэх ёстой. Тухайн гишүүнийг өөрсдийнх нь төлөө тэмцэж, ажиллаж чадна гэдэг үндсэн дээр л түүнд итгэл даалгаж буй. Энэ боломж хэзээ ч юугаар ч хаагдахгүй байх ёстой. Ийм дээр л гол асуудал яригдах учиртай.
Тэгэхгүй аль нэг улстөрчийн ард, аль нэг даргын хормой дор явдаг хүмүүс сонгогдох. Ард түмний хүсээгүй хүн УИХ-д тухлах боломж битгий бий болоосой.
-50 мандатын төлөө нам, нэр дэвшигч хоёрын алийг нь дугуйлах бол. Энэ асуудал дээр хоёр нам мөн л эвдрэлтэй байгаа шүү дээ?
-Намаа дугуйлснаар намын даргатай ойр байдаг, түүнийг тойрсон ард түмэнд таалагддаггүй хүмүүс битгий сонгогддог байгаасай. Үндсэн хуульд заасан УИХ-ын гишүүнийг шууд сонгоно гэсэн заалтыг зөрчихгүйгээр ард түмэн өөрсдийнхөө итгэлийг даана гэж үзсэн төрийн түшээдээ сонгох боломжийг битгий үгүй хийгээсэй. Энэ бол хамгийн том боломж. Ард түмэн өөрсдөө төр барих хамгийн дээд эрхээ хэрэгжүүлэх боломжийг бид үгүй хийж болохгүй. Энэ үүднээс намаа биш хүнээ дугуйлдаг байх ёстой.
БЭЛЭН МӨНГӨ ТАРААСНААР ЭДИЙН ЗАСАГ ЭРҮҮЛЖИХГҮЙ
-Төсвийн тодотгол батлагдахад зарлагыг илүү хумих боломж байсан талаар гишүүд ярьдаг. Эдийн засгийн байнгын хорооны гишүүний хувьд та ямар тайлбар хийх вэ?
-Төсвийн урсгал зардал байнга өсч байгаа. ДНБ-ий бараг 50 хувьд хүрч байна гэдэг бол том үзүүлэлт. Үүнийг хумих нь зүйтэй. Гэхдээ төрийн албыг цомхон чадварлаг болгох ёстой. Ингэснээр төсөв хэмнэгдэх боломжтой гэж амаа чилтэл ярьдаг. Харамсалтай нь бодит ажил болж чаддаггүй. Хүн толинд өөрийгөө харахаараа би тарган байна, хоол идэхгүй байх ёстой гэж боддог. Гэсэн атлаа хоол харахаараа идээд байдагтай адилхан.
Үе, үеийн Засгийн газар энэ асуудлыг ярьж л байдаг. Хэдхэн жилийн өмнө 100 орчим мянган хүнтэй байсан төрийн алба өнөөдөр 150 мянга болтлоо өслөө. Ингэж нэмэгдсэнээр төрийн ажил үйлчилгээ хөнгөн шуурхай болж, хүнд суртал нь арилсан уу, ард түмний эрх ашгийн төлөө ажиллаж чадаж байгаа бил үү. Гэтэл харин ч ард түмнийг хүнд суртал, шат давхарга ихтэй үйлчилгээгээр бухимдуулаад байгаа. Орон тоо нэмэгдлээ гээд ажил нь ч хөнгөн шуурхай болсонгүй. Тийм болохоор үүнийг цомхон, чадварлаг болгох талд нь анхаарах ёстой. Энэ үүднээсээ Төсвийн зардлыг бууруулах ёстой.
-УИХ-аас Засгийн газарт хоёр ч удаа тогтоол хүргүүлсэн байх аа?
-Тийм ээ. 2008, 2009 оны тогтоолоор төрийн албаны бүтэц зохион байгуулалтын асуудлыг оруулж ирэх үүргийг Засгийн газарт өгсөн. Гэвч Засгийн газар хэрэгжүүлсэнгүй. Энэ намар оруулж ирэх л юм гэсэн. Хараад л сууж байя. Уг нь төрийн алба цомхон, чадварлаг, хүнд сурталгүй байж, ард түмнийхээ төлөө хоёргүй сэтгэлээр зүтгэдэг байх ёстой. Гэтэл манайд эсрэгээрээ өнөөдөр би тангараг өргөөд төрийн албан хаагч болсон бол иргэдийг хаалгаа гаднаас нь хаачих, дараа нь уулз гэхчлэн хүнд суртал бий болгодог. Хүнд суртал нь сүүлдээ шан харамж болж, өнөөх нь цаашлаад авлига болж хувирдаг. Гэсэн атлаа иргэдэд үйлчилж байна гэж төрөөс цалин авдаг. Ийм л байдалтай байгаад байна. Үүнийг л бид өөрчлөх ёстой.
-Засгийн газраас үл хамаараад УИХ өөрөө энэ асуудлыг хийх боломж байдаггүй юм уу?
-УИХ-ын ажлын хэсэг ажиллаад Засгийн газрыг хүлээлгүй өөрсдөө хийе гэж шийдвэрлэсэн. Харамсалтай нь УИХ-ын гишүүдээс дэмжлэг авч чадаагүй.
-Ч.Улаан гишүүнээр ахлуулсан ажлын хэсгийнхэн 7000 төрийн албан хаагчийг цомхотгож 30 тэрбум хэмнэх боломж бий гэсэн. Энэ судалгаан дээр үндэслэж төсвийг хэмнэж болоогүй юм уу?
-Тийм боломж байсан. Засгийн газар үйл ажиллагаа, мөрийн хөтөлбөртөө тусгасан төрийн албан хаагчдыг цомхотгож төсвийн зардлыг бууруулах ёстой. Гэвч ажил хэрэг болохгүй юм.
-Олон улсын валютын сангаас Төсвийн алдагдал ДНБ-ий таван хувиас хэтрэхгүй байх болзол тавьсан. Гэтэл ДНБ-ий 6.4 хувь болчихсон байна. Үүнийг хэрхэн зохицуулах вэ?
-Нэг талаасаа зардлаа бууруулах, орлогоо нэмэгдүүлэх, алдагдлыг багасгах тал дээр ажиллах ёстой. Гэхдээ өөрөө өөрсдөө энэ шаардлагаа тавьж ажиллах юм. Олон улсын валютын сангаас ч хатуу болзол тулгаж байгаа. Агуулга нь зөв л дөө. Гэхдээ яагаад заавал Олон улсын валютын сан гэдэг байгууллагаар хөтлүүлж, манай улс явах ёстой гэж. Энэ нь юу л бол. Төсвийн алдагдлыг бага байлгах ёстой гэдэг тэр байгууллагатай, байгууллагагүй Монгол төрийн бодлого л байх ёстой.
Гэхдээ яах аргагүй тулгамдсан олон асуудал бий. Өнөөдөр ажил эрхлэлтийг нэмэгдүүлэх шаардлагатай байна. Ингэхийн тулд нийлүүлэлт, хөрөнгө оруулалтыг дэмжих ёстой. Үүний тулд хөрөнгө оруулалтын төсвийн зардлыг өсгөх хэрэгтэй. Төсвийн урсгал зардлыг бус хөрөнгө оруулалтын зардлыг өсгөх хэрэгтэй. Мөнгөний бодлогоороо банкны зээлийн хүүг буулгаж, зээлийг их хэмжээгээр хөрөнгө оруулалтад өгөх. Гол нь хэрэглээнд биш. Эрэлтийг дэмжихэд бус нийлүүлэлтийг дэмжихэд хөрөнгө оруулалт хийх учиртай. Харамсалтай нь энэ бодлогыг манайхан хийж чаддаггүй. Үүнийг ажил хэрэг болгохын тулд төсөв дээр хөрөнгө оруулалтын зардлыг нэмэх шаардлага бий. Энэ үүднээсээ төсвийн алдагдал нэмэгдэж байна. Цаашдаа хөрөнгө оруулалтын зардлыг нэмэгдүүлэхийн тулд төсвийн алдагдлыг тодорхой түвшинд барьж, төсвийн урсгал зардлыг бууруулж, нөгөө талдаа хөрөнгө оруулалтын зардлыг нэмэгдүүлэхийн тулд төсвийн бодлого чиглэгдэх учиртай. Ингэж байж бид ажлын байр олноор бий болгож, нийлүүлэлт, хөрөнгө оруулалт, үйлдвэрлэлийг дэмжсэн бодлого явуулна. Улмаар ард түмний амьдрал сайжирна.
Тэгэхгүй бэлэн мөнгө тараагаад эрэлт, хэрэглээг дэмжсэн зээл олгоход чиглэгдсэн үйл ажиллагаа явуулснаар Монгол Улсын эдийн засаг эрүүлжихгүй.
-Томоохон хөтөлбөрүүд нэлээд батлагдлаа. “Монгол мал” хөтөлбөр л гэхэд шууд төсвөөс хамааралтай байгаа шүү дээ. Төсөвт дахиад л ачаалал бий болох нь дээ?
-Энэ жилийн батлагдсан хөтөлбөрүүдийг төсвөөс санхүүжүүлнэ гэвэл мэдээж дийлэхгүй. Төсвийн тодорхой хэсэг нь тодорхой зориулалтаар зарцуулагдах ёстой. Үлдсэн нь олон эх үүсвэрээс гээд заагаад өгчихсөн. Хөгжлийн банк байгуулах, гаднаас зээл авах, хувьцаа бонд гаргах, Концессийн хуулиар төр, хувийн хэвшлийн хамтын ажиллагааг шийдэх гэх мэт олон санхүүгийн эх үүсвэр бий. Мөн байгалийн баялгаараа барьцаа гаргаж урьдчилгаа төлбөр авах. Энэ олон хувилбаруудыг ашиглаж байж тавигдсан зорилтуудыг шийдвэрлэнэ.
Үүнийг шийдвэрлэхийн тулд Оюутолгой, Тавантолгойн ордоос орж ирэх орлогоос ашиглаж зарцуулах хэрэгтэй.
ОЮУТОЛГОЙН МОНГОЛ АЖИЛЧДЫН ЦАЛИН БОДИТ БАЙДЛААС 10 ДАХИН БАГА
-Оюутолгойн гэрээ байгуулагдах үед та эсэргүүцэж байсан шүү дээ. Гэвч олонх болж чадаагүй. Эргээд харахад манайх алдаж уу, онож уу?
-Би Оюутолгойн гэрээг эхнээсээ л муу гэрээ гэж хэлж байсан. Тогтвортой байдлын гэрээ биш Оюутолгойн хөрөнгө оруулагч талын тааламжтай байдлын гэрээ болсон. Үүнийг тааламжтай биш тогтвортой байдлын гэрээ болгож, Монгол Улсын эрх ашигт нийцсэн ард түмэнд үр өгөөжөө өгөх тийм гэрээ болгохын тулд байнга шахаж шаардаж ажиллана гэж бодож байгаа.
Хүн хэлэхээс нааш, цаас чичихээс цааш гэж үг байдаг даа. Байнга асуудал яриад байхаар засагдаж сайжрах байх.
-Цаг хугацаа алдаад байна. Хурдхан эргэлтэд оруулах ёстой гээд байгаагүй бил үү?
-Оюутолгойн гэрээг баталсан өдрийн маргаашнаас нь монголчуудын амьдрал сайжраад л, Монгол Улсын төсөвт өдөр, өдрөөр сая сая ам.доллар цутгах юм шиг л сайхан юм яриад байсан. Хаана байна. Тэр хүмүүсээс энэ асуултыг асуувал зөв байх.
Аль болох хурдан эдийн засгийн эргэлтэд оруулах ёстой, хөдөлгөөнд оруулья гэдэгтэй би санал нэг. Зогсоож гацаах гэсэн байр суурь байхгүй. Мэдээж харилцан ашигтай хамтарч ажиллах хэрэгтэй. Учир нь газар, газрын доорх баялаг Монголын ард түмний өмч, Монголын төрийн өмч гээд Үндсэн хуульд заачихсан. Бидний өмч л юм бол бид өмчөө харилцан ашигтай, бусад хөрөнгө оруулагчид ашигтайгаар ашиглах асуудал л яригдана. Харамсалтай нь өөрсдийнхөө өмчийг худалдаж авах хэмжээнд хүрээд байна. Манай өмчийг гадныхан ашигладаг. Гадныханд илүү үр өгөөж нь ирдэг. Монголчууд хараад л сууж байдаг. Ийм л байдалтай болоод байна.
-Гэрээнд тусгагдсан боловсон хүчний харьцаа алдагдаж эхэлсэн гэх мэдээлэл цацагдах болсон. Үүнийг судалж үзсэн үү?
-Гэрээнд зааснаар Оюутолгойд өнөөдөр Монголын 4000 гаруй ажилчин байх ёстой. Гэтэл Оюутолгойгоос цалин авдаг, нийгмийн даатгалын шимтгэл төлдөг 378 хүн л байх жишээтэй. Үүнийгээ 2200 гэж тайлбарладаг. Дээрх тоогоо хэрхэн 2200 хүргэдэг вэ гэхээр Оюутолгойд цай, хоол, хувцас, гэр нийлүүлдэг компанийн ажилчдыг манай компанийн ажилчид гэж хэлдэг. Тэнд барилга барьж, өрөмдлөг явуулж байгаа компанийн ажилчдыг ч өөрийнхөө ажилчид гэх жишээтэй. Тэгээд 2200 Монгол ажилчин ажиллаж байгаа гэж хэлдэг.
Чи, бид хоёр бие биенээ таньдаг хүмүүс энэ манай компанийн ажилчид гээд танай хүмүүсийг бүртгүүлчихээд олон хүний ажлын байр бий болголоо гэвэл утгагаүй биз дээ. Хүмүүс ч итгэхгүй. Үүнтэй адилхан жаахан хүүхэд хуурч байгаа юм шиг хандаж болохгүй.
Улмаар өнөөх 2200 ажилчнаа 4000-д хүргэхийн тулд Нийслэлд ажлын байр бий болгож хог цэвэрлэхэд 3000 ажлын байр бий болгох нэрийдлээр 12 тэрбум төлөвлөсөн гэх. Үүнийгээ нийгэмд буянтай маш сайн үйл хийж байна гэж тайлбарлаад байгаа.
-Гэрээгээ зөрчсөн тухайн байгууллагад ямар хариуцлага тооцох ёстой вэ?
-Гэрээнд хариуцлагын талаар ч тусгасан. Хэрэв гэрээгээр хүлээсэн үүргээ биелүүлж чадахгүй бол ажлын байр тутмыг хөдөлмөрийн хөлсний доод хэмжээг хоёр дахин үржүүлснээр тооцож Монгол Улсын төсөвт торгууль төлнө гэсэн заалт бий.
-Төсөвт оруулах хөрөнгө дээр унжиж эхэллээ гээд байгаа нь үүнтэй холбоотой юм уу?
-Үндсэндээ гэрээгээ биелүүлж чадахгүй торгуулиа төлж байгаа байхгүй юу ч гэх мэтээр яривал олон асуудал бий. Мэдээж энэ асуудал тодорхой цаг хугацаанд хөндөгдөнө. Тухайн асуудлыг хөндөхдөө ард түмэнд ил болгож тавина. Тэр хэмжээгээр үүнийг сайн гэрээ байж уу, муу гэрээ байж уу гэдгийг дүгнэх юм. Ингэхэд сайн гэж хэлээд байгаа хүний амнаас биш, муу гээд муулаад байгаагаас нь биш бодит байдлаас харж дүгнэлт хийх юм.
-Оюутолгойд ажиллаж байгаа монгол ажилчдын цалин ч гэсэн амлаж байснаас нь хэт доогуур гэж сонссон. Энэ үнэн үү?
-Өнөөдөр Оюутолгойд 1400 ам.долларын цалин өгч байгаа гэж ярьдаг. Бодит байдал дээр монголчууд 400 ам.долларын цалин авч байх жишээтэй. 1000 ам.долларыг гадныхан зуучлах нэрээрээ халаасалчихдаг. Түүнчлэн Оюутолгойд яг адилхан албан тушаалд ажиллаж байгаа Монгол хүн гадаад хүн хоёр 10 дахин цалингийн зөрүүтэй. Бодит байдал ийм л байна. Монголчууд яахаараа төрсөн газар нутаг дээрээ өөрсдийнхөө өмчийг ашиглахын тулд бага цалинтай ажилладаг. Гадныхан яахаараа монголын газар нутаг дээр өндөр цалинтай ажилладаг юм. Яриад байвал олон асуудал бий.
Энэ бүхнийг ярина л гэж бодож байгаа.
-Гэрээг байгуулаад жил болоогүй байхад ийм асуудлууд үүслээ. Үзэглэсэн гурван сайдыг газар нутгаа худалдчихсан гэж тухайн үедээ нэлээд их ярьдаг байсан. Тухайн гурван сайдад ямар хариуцлага тооцох ёстой вэ?
-Мэдэхгүй, арай ч худалдчихгүй байлгүй дээ л гэж бодож байна. Үгүй байх л гэж найдаж байна. Яагаад ч энэ гэрээг хийчихсэн юм бүү мэд.
Л.НИНЖСЭМЖИД