Шатахууны үнэ дахиад нэмэгдвэл татвараар зохицуулах боломжтой
Шатахууны үнэ хэзээ өсөх бол, хойд хөрш татвараа дахиад нэмчихвэл бидэнд бензиний үнээ зохицуулах өөр арга бий юу, яавал бусдын гар харахгүйгээр дотооддоо нефтийн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэж эхлэх вэ гэсэн асуултын эцсийн хариу гараагүй байна. Шатахууны үнэ саяхан болж өнгөрсөн эдийн засгийн форумын гол сэдэв болсон нь ч ийм шалтгаантай. Манай сонин "Монголын эдийн засгийн форум-2012"-ын "Шатахууны хараат байдлыг даван туулах нь" сэдэвт хэлэлцүүлгийн үеэр яригдсан анхаарал татахаар гарцуудыг цувралаар хүргэж байна. Эхний гарц бол татварын зохицуулалт.
Хүн бүр л Засгийн газар татвараа тэглэчихсэн, ОХУ шатахууныхаа татварыг дахин нэмбэл ямар ч аргагүй гэж бодож байгаа. Засгийн газар ч ийм агуулгатай мэдэгдэл гаргаад буй. Харин шатахууны үнэ дахиад өсвөл татвараар зохицуулах арга бий гэж нефть импортлогчид хэлж байна.
Газрын тосны хэрэг эрхлэх газраас шатахуун, дизель түлшин дээр ямар татвар ногдуулж байгааг сонирхлоо. Дөрвөн төрлийн татвар авдаг юм байна. Эхнийх нь онцгой албан татвар. Одоогоор энэ татварыг тэглэсэн. Хоёр дахь нь албан татвар. Энэ нь бензиний төрөл бүр дээр өөр өөр хэмжээтэй байдаг аж. 90-ээс доош октантай авто бензин буюу А-80-ын тн тутамд 20350 төгрөг, 90-ээс дээш октантай буюу АИ-92, 95-ын тн тутамд 25700 төгрөг, дизелийн тн тутамд 20140 төгрөгийн татвар авдаг юм байна. Гурав дахь нь гаалийн татвар. Засгийн газрын зүгээс энэ татварыг тэглэжээ. Сүүлийнх нь нэмэгдсэн өртгийн албан татвар. Орлогын арван хувийг авдаг энэ татварыг төрийн зүгээс тэглэх талаар ярьсан удаатай ч чөлөөлөх шийдвэр гаргаагүй. Нефть импортлогч компаниудын хувьд эдгээр татвараас гадна бусад компаниудын хуулиар төлдөг бүх татвар хураамжийг төлдөг гэнэ.
Шатахуун боловсруулах үйлдвэртэй болтол доод тал нь таван жил шаардлагатай гэж мэргэжлийнхэн хэлж буй. Тэгэхээр ойрын хэдэн жилдээ импортын шатахуунаар голоо зогоохоос өөр аргагүй. Харин яаж гайгүйхан шиг үнээр хэрэглээд байх вэ гэдэг асуудал анхаарал татаж байна. Эдийн засгийн форумын үеэр гарсан нефть импортлогчдоос авдаг татварыг тусгай санд төвлөрүүлэх санал хамгийн бодитой, амьдралд ойрхон харагдаж байгаа юм.
Шатахууны үнэ нэмэгдэх эрсдэлтэй үед санд төвлөрсөн хөрөнгийг ашиглавал иргэдийн нуруун дээр ачаа бага ирнэ, цагаан сарын өмнөх шиг огцом нэмэгдэх эрсдэл гарахгүй гэж нефтийн салбарынхан хэлж байна.
М.Халиунбат: Нефть импортлогчид татвараас гадна олон төрлийн хураамж төлдөг
НИК ХХК-ийн гүйцэтгэх захирал М.Халиунбаттай ярилцлаа.
-Нефть импортлогч компаниуд татвар төлдөггүй хэрнээ үнээ өсгөөд байна гэсэн шүүмжлэл байнга сонсогддог. Яг өнөөдрийн байдлаар хэчнээн төрлийн татвар, хураамж төлж байгаа вэ?
-Нефть импортлогч компаниуд Монгол Улсын хуулийн дагуу бүх төрлийн татвараа төлдөг. Гэтэл зарим улстөрч, үйлдвэрчний эвлэлийнхэн татвар төлдөггүй хэдэн нөхөд гэсэн ойлголтыг нийгэмд өгөөд байна л даа. Өнөөдрийн байдлаар Монгол Улсын Татварын хуульд заасан аж ахуйн нэгжийн орлогын албан татвартай холбоотой бүх төрлийн татварыг төлж байгаа. Бас нэмэгдсэн өртгийн албан татвар, арав гаруй төрлийн хураамж төлдөг. Багагүй хэмжээний мөнгийг улсын төсөвт оруулдаг. Гаалийн ерөнхий газар 2011 онд анх удаа их наяд төгрөг хуримтлуулсан. Энэ дүнд нефть импортлогчдын хувь нэмэр их байгаа. Татвар төлсөн дүнгээрээ манай компани гэхэд л гуравдугаар байранд орсон.
-Ер нь нефть импортлогч компаниуд хэдий хэрийн татвар төсөвт оруулдаг бол?
-Нарийн тоо хэлж мэдэхгүй байна. Нефть импортлогч компаниудын хэмжээнд тооцоолж үзэхэд жилдээ нэг тэрбум ам.долларын худалдан авалт хийж байгаа. НӨАТ гэхэд 100 гаруй тэрбум төгрөг төлдөг. Аж ахуйн нэгжийн орлогын татвараас эхлээд бүх төрлийн татварыг нэгтгэхэд төр, засгийнхны яриад байгаа их хэмжээний мөнгө гараад ирнэ. Инээдтэй гэмээр жишээнүүд байна л даа. Засгийн газар нефтийн нөөц бүрдүүлэх зорилгоор улсын төсөвт таван тэрбум төгрөг суулгасан. Хүн сонсоход сүртэй тоо л доо. Гэхдээ энэ нь 2000 гаруй тн бүтээгдэхүүн авах л мөнгө. Нийслэлийн хувьд яривал хоёр өдөр хагасын хэрэглээ. Саяхан дахиад нөөц бүрдүүлэх зорилгоор 20 тэрбум төгрөг хуваариллаа гэж байна. Арав орчим хоногийн нөөц бэлдэх мөнгө. Үүнээс их хэмжээний нөөц бүрдүүлэх эх сурвалж бидний төлдөг татвар дотор бий. Нефтиэс авдаг татварыг тусгай санд төвлөрүүлээд тогтворжуулалтын зорилгоор ашиглах боломжтой.
-Нефтийн нөөц бүрдүүлэх 45 мянган тн-ын савтай болно гэсэн яриа юу болсон бэ?
-Төсөвт 45 мянган тн-ын сав барина гээд 800 сая төгрөг суулгачихсан байна лээ. Ийм хэмжээний нөөц багтах агуулах 100-гаад тэрбум төгрөгөөр босно. Асар зөрүүтэй тоо байгаа биз. Хийж байгаа, хэлж буй зүйл нь зөрөөд байна л даа. Нефть импортлогчдоос төвлөрүүлдэг татварын хэмжээг харахаар ийм сав барих хэмжээний мөнгө элбэг гарчихаар байгаа.
-Шатахууны үнийн цаашдын хандлагын талаар нефть импортлогчдод тодорхой судалгаа байдаг уу?
-Яг таг тодорхой судалгаа байхгүй ч энэ чиглэлийн мэдээллийг анхаарч хардаг. Саяхан нэг ном уншиж байхад 2040 онд дэлхийн хэмжээнд нефтийн бүтээгдэхүүнгүй болно гэсэн байсан. Дараагийн арав, хорин жилийг харвал нөөц нь улам шавхагдаж асар үнэтэй болно гэсэн таамаглал бий. Ер нь эрдэс баялгийн үнэ дэлхийн зах зээл дээр тасралтгүй өсч байна. Тэр дундаа эдийн засаг нь хүчтэй тэлж байгаа манай улсын хувьд ирэх жилүүдэд хэрэглээ улам өснө. Бодит байдал ийм байгаа.
-ОХУ-аас шатахуун импортолдог компанийн хувьд нэг зүйлийг асуумаар байна. Түүхий нефтийг хойд хөршөөс импортлох боломж хэр байгаа бол?
-Түүхий нефтийн олдоц бэлэн бүтээгдэхүүнээсээ илүү хэцүү. Түүхий нефть олборлож байгаа аж ахуйн нэгжүүд олборлож байгаа тосоо том компаниудад олон жилээр гэрээлээд өгчихсөн байдаг. Бэлэн бүтээгдэхүүн дээрээ улс төрийн шалтгаанаар хязгаарлалт тавьж байгаа улс түүхий тосон дээрээ хязгаарлалт тавихгүй байна гэсэн баталгаа байхгүй. ОХУ АИ-92 бензиндээ 90 хувийн, түүхий нефтиндээ 60 хувийн гаалийн татвартай. Түүхий нетфиэ ч гаргах сонирхолгүй байгаа. Оросоос шууд түүхий нефть оруулж ирнэ гэвэл тийм амар ажил биш л дээ.
Ц.Баасансүрэн
Эх сурвалж
Өдрийн сонин